Totalvekten på bobilen

Hvordan beregne totalvekten på bobilen?

Mange bobiler med ulovlig overlast.

Mange bobiler med en total lasteevne 3500 kilo har fått en nettovekt som ligger for nært totallasten. Dette gir problemer med overlast.
Mange bobiler blir overlastet på grunn av det legges for mye ting inn i den i forhold til lasteevnen. Man sjekker om bobilen er overbelastet ved å veie den. Den må veies når den er fullastet, last opp med hva du normalt ville hatt med deg på bobiltur, inkludert passasjerer, mat, klær, drivstoff, vann, propan, proviant, tilhenger, sykler, skiboks og annet må også inkluderes.

Det er viktig å vite at vekta som er oppgitt i vognkortet til bobilen, er vekt uten fører, passasjerer, bagasje eller eventuell takboks. Husk ,vognkortet inneholder bare den teknisk tillatte totalvekten i kjøreklar stand, ikke bobilens faktiske vekt.

Egenvekt: Det bobilen og fører veier. Egenvekten er altså det oppgitt inkludert fører og man tar utgangspunkt i at fører veier 75 kg.

Nyttelast: Den vekten som kan lastes i bilen utenom egenvekten. I vognkortet står det gjerne tillatt nyttelast oppført. Utstyr montert hos produsenten vil føre til ekstra tyngde uten at det nødvendigvis kommuniseres tydelig.  Dette betyr at du må trekke fra vekten på eventuelle utstyr for å finne ut hva du kan laste av mat og nødvendig utstyr.

Totalvekt: Egenvekt + nyttelast. All vekten som bobilen totalt kan bære. Husk også å regne med, passasjerer, mat, sengklær, klær, drivstoff, vann, propan, proviant, tilhenger, sykler, skiboks og annet må også inkluderes.

Nyttelast Bobilen

Hvis en bobil veier 3,2 tonn og er registrert for 3,5 tonn, vil det si at du totalt har lov å laste 300 kilo – og i dette regnestykket må passasjerer være med. Da er alle de 300 kiloene brukt opp for lenge siden. Hvordan veie en Bobil

Det burde være minst rom for 300 kilo i nyttelast etter at passasjerene er på plass i bilen. Har du overlast, kan du ved kontroll langs veien få kjøreforbud og bøter. Har man i tilegg bare klasse B førerkort (kjøretøy inntil 3,5 tonn), kan du i tilegg få straffereaksjoner.

Statens vegvesen har økt kontrollaktiviteten langs norske veier de siste årene. Det medfører at også flere bobiler kontrolleres. Overskrides vekten bobilen er registrert for, får eieren et forelegg eller gebyr i henhold til foreskrift om gebyr for overlastning. Forskrift om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg

§ 1.Satser for aksel-/boggi-/trippelboggilast

Av de første 2000 kgbetales kr 450,- pr. 100 kg
Av de neste 2000 kgbetales kr 700,- pr. 100 kg
Av de neste 2000 kgbetales kr 1000,- pr. 100 kg
Av de neste 2000 kgbetales kr 1150,- pr. 100 kg
og av det overskytendebetales kr 1350,- pr. 100 kg

Når gebyrpliktig overlast er konstatert ved veiing, betales i tillegg et gebyr på kr 2000,-.

0Endret ved forskrift 26 aug 2016 nr. 1001 (i kraft 1 sep 2016).

🔗§ 2.Satser for totalvekt

For kjøretøy betales følgende satser:

Av de første 5000 kgbetales kr 450,- pr. 100 kg
og av det overskytendebetales kr 700,- pr. 100 kg

For vogntog betales følgende satser:

Av de første 10 000 kgbetales kr 450,- pr. 100 kg
og av det overskytendebetales kr 700,- pr. 100 kg

Når gebyrpliktig overlast er konstatert ved veiing, betales i tillegg et gebyr på kr 2000,-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.