Hjulskift på bobilen

Hjulskift på bobilen

Nyttige tips og råd ved hjulskifte

Du kan bli unnskyldt for å lure på hvorfor en så enkel emnet er med her! Ganske enkelt egentlig – avhengig av bilen din kan det lett bli vanskelig hvis du tilfeldigvis er i et isolert sted. Det beste rådet jeg kan gi nybegynner er å prøve å skifte et dekk  i ditt eget oppkjørselen hjemme!

Disse tingene bør du huske på når du skal skifte hjul på bobilen din.

 

  • Sett bobilen på et rett underlag og ikke på løs grus.
  • Ta på håndbremsen.
  • Bruk en skikkelig jekk og plasser den riktig, se i instruksjonsboken hvis du er i tvil.
  • Plasser deg aldri under bobilen når den står kun på jekken, du kan få alvorlige klemskader.
  • Løsne hjulmuttere/bolter før bobilen jekkes opp.
  • Kontroller mønsterdybde – minst 1,6 mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk.
  • Plassere hjulene i riktig rulleretning. Noen dekk har piler eller merker som viser rulleretning.
  • Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
  • Sjekk lufttrykket, gjør det ofte ellers også.
  • Etter litt kjøring bør du kontrollere om  hjulmutterene og bolteene sitter fast.

 

Vask, sjekk og rens dekkene dine

Når du skifter hjul bør du kontrollere både hjulene du tar av og de du setter på for skader. Det kan være smart å vaske hjulene før lagring og fjerne eventuelle steiner fra dekket.

Lagring av dekk

Hjulene som skal lagres bør henge eller ligge, tørt og kjølig.

Annonser:

  2 kommentarer til “Hjulskift på bobilen

  1. Hei, jeg sliter med å få løftet bobilens bakpart høyt nok for å få av hjulene. Er det noen som har et tips?
    Mvh
    Roger

  2. Jørgen S.

    Jeg bruker en 2,5 tonn’s garasjejekk. Til den fikk jeg lagd en «overgang» som nede passet til jekken. I øvre ende passet den til jekkhullene i bilens ramme.
    Med garasjejekk fulgte det en forlenger (forhøyer) Dette fungerte bra bilens bakpart på min forrige bobil.
    Den nye bobilen, en Burstner Lyseo, er mye høyere under, enn den gamle bilen. Til den nye bilen måtte jeg lage meg en kraftig «platt» (ca 4″ / 10 cm høyde) for å ha under jekken. Det fungerte bra
    Jeg har ikke prøvd bilens originaljekk. Jeg kan tenke meg at en slik platt vil fungere sammen med bilens jekk.
    PS. De nevnte delene til jekken, fikk jeg mine gamle kolleger videreskolens verksted til å lage – heldige meg :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.