Hvilken type bobil?

Hvilken type bobil bør du velge?

Bobil modeller

Riktig bobil

Her kan du få tips til de viktigste punktene når det gjelder å velge rett bobil.

 Hvor begynner jeg?

Nøkkelen til en hyggelig bobilerfaring er at bilens utstyr og innredning passer ditt behov.  Når dette er klargjort er det alikevell andre hensyn å ta. Noe som ser veldig attraktivt ut i utstillingslokalet kan være en kostbar lærepenge hvis sengen er ubehagelig,  det ikke er nok lagringsplass ombord eller det ikke er nok setebelter. Så tenk nøye på hvilken bobil dere må ha for å imøtekomme din og familiens personlige behov og interesser.

Her er en oversikt over ulike typer bobiler:

Typer og klasser 
Det er mange navn på karosserivariantene av bobiler men nedenfor er de mest vanlig begrepene:

  Micro: Som navnet antyder, er dette den minste av bobilene.  Vanligvis konvertert fra en liten van chassis, for eksempel Citroen Berlingo eller Fiat Doblo. Fasiliteter inkluderer vanligvis strømtilkobling, oppvarming, kjøleskap, vannforsyning (ikke alltid varmt), pluss et enkelt sengearrangement. Det er ikke  vaskerom eller toalett ombord. Til tross for sin lille størrelse, kan den tilby komfortabel overnatting for to, som noen ganger kan gjøres romsligere ved å feste et anneks.

 Van konvertering: Dette begynner som en van som man konverterer til bobil. Bobil produsenten lager vinduer, forhøyer  taket  eller lager pop-up tak. Det lages også sitteplasser, matlaging og vaskefasiliteter som passer for modellen. Den er større enn en Micro bobil og denne populære typen bobil gir en god kombinasjon av brukbar plass, lagring og et omfattende utvalg av utstyr. Dette er kompakte bobiler som i mange tilfeller kan gjøre nytten som eneste bil i familien. Denne vil for mange gi full glede også som bobil.

 Kompakt: Den siste klassen av bobiler som har kommet fra produsentene og som for tiden nyter godt salg både i Norge og i utlandet. Bobilen er vanligvis under 6 meter i lengde og de ser ut som enten en mini lav profil eller ‘A’ Class og kombinerer egenskapene til vankonverteringer, manøvrerbarhet med oppsett og fasiliteter av sine større coachbuilt og ‘ A ‘klasse søsken.

 Alkove modell : Familie-bobil. Dette er en bobil der stue, inkludert vegger gulv og tak er bygget på et chassis.  De mest populære chassis som brukes er Fiat, Ford, Renault, Iveco og VW.  Taket av førerhuset er kuttet vekk og en seng området er bygget over førerhuset.  Noen ganger er disse bobiler også kalt «overcabs ‘. Størrelsen varierer fra ca 6 – 8.5 meter og enkelte av bilene kan bli registrert opp til 6 personer. Det vil på noen modeller lett kunne lages til gode sengeplasser for 7.

  Del-integrerte eller lave profilen : Hovedsakelig er bobilen bygget på samme måte som en alkovemodell men med én vesentlig forskjell – ingen overcab seng. Den lave profilen, som navnet antyder, har en lavere taklinje enn Alkove bobil modell.  Sengen er vanligvis på et lavere nivå og fast snarere enn gjort opp. Det er oftest ikke stor prisforskjell men noen utgaver kan bli registrert for 2 personer færre enn tilsvarende alkovemodell. Disse utgavene er meget populære blant bobilkjøpere som ikke trenger mange soveplasser. Ofte er ikke lenger barna med på tur.

 ‘A’ Klasse eller Hel-integrerte.: Hele bobil kroppen er bygget av bobil produsenten inkludert førerhuset.  Bare motor drivenhet og dashbordet er hentet fra chassisets leverandør.  Ofte er chassis til bobilen også endret for å tillate ekstra vekt, lengde og lagring. Produsentene har betydelige muligheter til å designe stilige karosserivarianter med praktiske funksjoner som isolert dobbelt gulv, garasje, lagerrom og romslige salonger. Ettersom de ofte er bygd på bestilling har kundene flere alternativer for å tilpasse deres bobil med ekstra utstyr. På grunn av størrelsen er dette de dyreste bobiler å kjøpe.

Annonser:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.