Bobil – førerkort – vekt

Førekort Bobil – klasse B? Førerkort klasse C1? Førerkort klasse C?

Kreves det spesielt førerkort (sertifikat) for å kjøre bobilene?

Nei.

Førerkort klasse B gir deg rett til å kjøre motorvogn med en tillatt totalvekt på maks 3500 kg. Du kan maksimalt ha åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Det finnes en god del bobiler under 3,5 tonn, og en god del bobiler over.

Førerkort klasse C1 – Dersom du har et C1-førerkort, kan du kjøre en bil opp til 7,5 tonn.

Førerkort klasse C – alt fra og med 7,5 tonn er C. innovation1

Bobil – Vekt
Kan være 2 ting. Enten største totalvekt og det er det som står i vognkortet. Eller aktuell totalvekt som er det kjøretøyet veier i øyeblikket.
De fleste bobiler i dag har langt høyere samlede tillatte aksellaster enn totalvekt. Slik at og sumerer aksellaster og tro at det er totalvekten blir helt galt. Kan nevne at Fiat Ducato Maxi har like aksellaster på 3,5t bil og 3,85t bil, men 3,85t bilen har forsterkede bakfjærer.
Bobil – Aksellast
Kan også være 2 ting. Enten største aksellast og det er det som står i vognkortet. Eller aktuell akselvekt som er det akselvekten er i øyeblikket.
Bobil – Egenvekt
Er det kjøretøyet veier. Her er det en blir mest lurt å forklare hva egenvekten er på en bobil er ikke lett for ikke å si umulig. Det skal være vekten av kjøretøyet i trafikklar tilstand altså uten noe ekstra utstyr. Men hva er utstyr? Myndighetene/fabrikanter/importører har forandret på grunnlaget med jevne mellomrom. Så å få vite hva egenvekten på en bobil inneholder er nesten umulig. Den vekten som står i vognkortet er den som gjelder, men hva den inneholder er det ikke godt å vite. Den kan være veid inn med lite forbruksbatteri, lite kjøleskap, uten stekeovn, sykkelstativ, parabol antenne, AC, solcelle, 1 gassflaske, uten reservehjul, o.s.v. På hjemmesiden til NB står det jo nå at EU typegodkjenningen ikke gjelder i Norge og at utstyr skal trekkes av på egenvekten her i Norge slik at en ikke trenger å betale engangsavgift av det utstyret. Et utstyr som er på bilen og som vi som brukere må trekke av på lasteevnen.

Bobil – Lasteevne eller nyttelast
Er totalvekt minus egenvekt + fører (75kg.)

Produsenter av campingbiler får EF-typegodkjent to eller flere ulike versjoner av samme kjøretøy med forskjellig totalvekt (for eksempel versjon A med totalvekt 4000 kg som er det maksimale for kjøretøytypen og versjon B med redusert totalvekt 3500 kg).

Versjonene er tekniske sett identiske, men tildeles forskjellig versjonsbetegnelse for å kunne skille dem fra hverandre i typegodkjenningen. En kjøper vil kunne bestille den versjonen/totalvekten for kjøretøyet vedkommende ønsker. Det vil i noen tilfeller kunne være ønskelig å få en lav totalvekt for å oppnå for eksempel førerkort- og bruksrettigheter, lavere kjøretøy- og bomavgifter, andre krav til periodisk kjøretøykontroll, hastighetsgrenser, krav til fartsskriver med mer. I andre tilfeller kan det være ønskelig for kjøperen å benytte største totalvekt for å utnytte bilens lastekapasitet. Ved godkjenning og registrering av kjøretøyene i Norge forholder Statens vegvesen seg til EF-typegodkjenningen til det aktuelle kjøretøyet (type/variant/versjon). Kjøretøyet godkjennes med den totalvekten som er oppgitt i typegodkjenningen for den respektive versjon. Konsekvensene av økning av totalvekt i etterkant av godkjenning og registrering av campingbiler er i følge Vegdirektoratet, vanskelig å ha oversikt over. Kjøretøy med høyere totalvekt enn det kjøretøyet er registrert for kan være trafikkfarlig.

Ved utekontroll av kjøretøy registrert for maksimalt 3500 kg, er praksis i dag at det i utgangspunktet ikke reageres på mindre overlast, eventuelt at sjåføren blir bedt om å laste ned til maksimal tillatt vekt. Unntak gjelder selvsagt dersom overlasten anses å være en fare for trafikksikkerheten eller egnet til å skade kjøretøyets konstruksjon. Hvis overlasten er vesentlig, vil forholdet også bli anmeldt. For kjøretøy med maksimal totalvekt over 3500 kg kan bileier bli ilagt et overlastgebyr. En økning av totalvekten utover 3500 kg utløser krav om utvidet førerkort og en del av campingbileierne vil ikke kunne kjøre slike biler uten at de utvider sine førerrettigheter.

Annonser:

  2 kommentarer til “Bobil – førerkort – vekt

  1. hanschr . hamre

    kan man få oppgradert en bobil fra 3500 kg til 4000 kg å da få kjøre den med BE førerkort ?

    • Gunnar Vik

      Det er ikke mulig. Se førerkortforeskriften. Skal du idag kjøre bil med høyere totalvekt enn 3500kg, må du ha førerkort C1. Liten lastebil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.