Nye EU regler angående dekkmerking.

Nye EU regler dekkemerking

Nye EU regler angående dekkmerking.

Bobil dekk

Det nye dekkmerket skal fortelle deg hvor mye de nye dekkene støyer, hvor høy rullemotstand det har og hvor godt grep det har på våt vei. De nye EU-reglene trår i kraft 1. november 2012.

Dekkmerking etter nye EU-regler.
Allerede nå har de fleste store dekkprodusentene denne merkingen på plass. Merket skal sitte på dekkene og brukes i annonser.

 

 

 

Slik leser du dekkmerket

Støy:

Avgis i tre klasser. Dekkene med lavest rullestøy får en lydbølge. Det angir at dekket støyer 3dBA mindre enn de nye, strenge støyreglene som EU planlegger. Dekkene med tre lydbølger tilfredstiller dagens grenseverdi for rullestøy. SINTEF i Trondheim har testet dekkene på dårlige norske veier og konkluderer med at dekkene støyer mye mer.

Rullemotstand:

Angis med bokstavkoder fra A til G. Dekkene med lavest rullemotstand får A. Dette er samtidig de dekkene som bidrar til å gi bilen et lavest mulig forbruk og CO2 utslipp. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en reduksjon eller økning i forbruket på mellom 2,5% og 4,5%.

Våtgrep:

Bokstaven A angir at dekket har et veldig godt våtgrep, mens bokstaven G angir dårlig grep på våt asfalt. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en økening eller reduksjon i stopplengden på 3 – 6 meter under bremsing fra 50 km/t.

 

Her er dekkimportørenes forklaring på hva merkingen på bildekket betyr. 

1: Varemerke
2: Produktnavn
3: Dimensjon
(205 = seksjonsbredde, 55 = seksjonshøyde i prosent av bredde, R = radialdekk, 16 = 16 tommer felgdiameter)

4: Belastningsklasse
(91 = belastning 615 kilo, W = hastighetskode, godkjent for maks 270 km/t)
5: Tubeless, altså slangeløst
6: E, altså tilpasset ECE standard R30 (4 = kode for hvor tester er utført, der 4 betyr Nederland)

7: Godkjennelsesnummer etter ECE R30
8: Først koder for produsent, dekkstørrelse og type, deretter kode for produksjonstidspunkt – uke og år
(0201 = uke 2 i 2001)
9: DOT = U.S. Department of Transportation.

10: TWI = Tread Wear Indicator – slitasjevarsler, en 1,6 millimeter forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.
11: Produksjonsland

 

Høyere nummer gjelder for land utenfor Europa.

Annonser:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.