Dekkmerking forklaring

Dekkmerking Forklaring

Hemmeligheten bak tallene.

Forklaring på dekkstørrelser

Informasjonen om dekkstørrelsen er skjult bak en bokstav- og tallkombinasjon som for eksempel 175/60 R15. Det første nummeret står for dekkbredden i millimeter etterfulgt av dekkprofilen som et prosentforhold til bredden – for beregning av dekkets høyde.

EU-merking letter dekkvalget

Siden november 2012 skal alle nye dekk ha EUs dekkmerking, som skal gjøre det lettere å sammenligne, og velge riktige dekk til bil og kjørestil.
Det er viktig å lese dekkmerkingen nøye, fordi den gjør det lettere å sammenligne hvor sikre og økonomiske dekkene er.

Merkingen forteller:

– Rullemotstand (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Grep på våt asfalt (merkes med gradering A-G, hvor A er best)
– Støynivå (målt utvendig, angis i dB, hvor lavest tall er best)

 

Dette viser dekkmerkingen

dekkmerkering

1: Varemerke
2: Produktnavn
3: Dimensjon – (205 = seksjonsbredde, 55 = seksjonshøyde i prosent av bredde, R = radialdekk, 16 = 16 tommer felgdiameter)

4: Belastningsklasse – (91 = belastning 615 kilo, W = hastighetskode, godkjent for maks 270 km/t)
5: Tubeless, altså slangeløst
6: E, altså tilpasset ECE standard R30 (4 = kode for hvor tester er utført, der 4 betyr Nederland)

7: Godkjennelsesnummer etter ECE R30
8: Først koder for produsent, dekkstørrelse og type, deretter kode for produksjonstidspunkt – uke og år – (0201 = uke 2 i 2001)
9: DOT = U.S. Department of Transportation.

10: TWI = Tread Wear Indicator – slitasjevarsler, en 1,6 millimeter forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.
11: Produksjonsland

 

Dekkmerkering

Farts- og lasteindeks

Farts- og lasteindeks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.