Sommerdekk til Bobilen

Sommerdekk til Bobilen

Dekk og felg

Første mandag etter påske, og i Nord-Norge etter 1.mai, er det påbudt å legge om fra vinterdekk. Sommerdekk skal ha en minste mønsterdybde på 1.6 mm, men NAF anbefaler at man bytter dekk allerede når man kommer under 3 mm. Mønsterdybden er avgjørende for dekkets evne til å drenere vann og hindre vannplaning. Men i tillegg til veigrep på våt asfalt, må man også være oppmerksom på dekkets rullemotstand, som virker inn på forbruket av drivstoff, og hvilket støynivå dekket vil gi.

Sommerdekk til Bobilen

C-dekk
C står for commercial og C-dekk er dekkene du trenger for varebiler og bobilen. Med sin stivere oppbygning, tåler C-dekk mye større belastning, noe som er nødvendig om man kjører med tunge bobiler eller campingvogner. Ja, på en campingvogn med to hjul kan vektbelastningen faktisk bli vel så høy som på en bil med fire hjul. Sørg for å få deg et par gode C-dekk og unngå dekkskade.

Felg
En god kjøreopplevelse og vedlikehold av bobilen, bil eller selv lastebilen, krever at man har felger tilpasset dekket og kjøretøyet. Det finnes flere typer felg å velge mellom, og her finner du både lettmetall- og stålfelger til de fleste bilmerker, hos http://www.felger-shop.no finner du mange eksempler på felger du kan velge mellom.

Felger – lettmetall eller stål
Hjulene på et kjøretøy skal alltid ha felger som er egnet både til bilmerket og dekkene. Det er forskjell på egenskapene til lettmetall- og stålfelger. Derfor skal man alltid vurdere hvilken som er best egnet. Stålfelger er tyngre enn lettmetallfelger, og vil få en noe annerledes kjøreopplevelse. Når det kommer til levetid på felgene er ofte lettmetallfelger bedre, da de ikke ruster like raskt. En skal likevel være oppmerksom på at lakkerte lettmetallfelger også kan få skader i overflatebehandlingen. Det gjør igjen til at felgens materiale kan ruste. Finn felgene du trenger til ditt dekk felger-shop.no. Velg mellom å bestille hver for seg selv eller i en komplett pakke.

Dekk Tips

Dekk Holdbarhet:

Dekk er ferskvare, har det blitt hevdet. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Gummien blir hardere med årene. Dette er merkbart etter cirka 5 år, selv om du kjører lite. Når dekket er i bruk, blir det eksponert for varme, salt, kjemikalier og sollys. Alt dette sliter på gummien.
Dekk som er lagret riktig, kan i teorien holde seg i fem år, men de fleste dekkselgere ønsker trolig ikke å tilby så gamle dekk. Det er heller ikke vanlig å finne dekk som er eldre enn et år i butikkene.

Mønsterdybden:

Kravet er minst 1,6 millimeter, men fagfolk vi har vært i kontakt med, advarer mot å kjøre med så slitte dekk. Når mønsteret er 3-4 millimeter, er det utslitt.

Slitasje:

Følg med hvordan dekkene slites. Slitasje bare på midten tyder på for mye luft i dekkene. Slitasje på kantene kan bety for lite luft. Ujevn slitasje kan også bety feil i forstillingen. Et dekk varer vanligvis 3-4 sesonger, men det kommer an på hvordan du kjører. Røff kjørestil kan slite ut dekkene på en sommer.

Lufttrykk:

Feil lufttrykk sliter på dekket. For eksempel vil 30 prosent for lite luft halvere dekkets levetid. Er bilen fullastet, kan det bli undertrykk. Ideelt sett bør man sjekke lufttrykket hver 14. dag. Sjekken bør skje når dekkene er kalde. Bobil, Lufttrykk – dekk – hjulutrusningen Klikk Her

Bildeler for ethvert behov
Det er liten tvil om at defekte deler på biler og bobiler minsker sikkerheten, og effektiviteten til et kjøretøy, under kjøring. Derfor tilbyr felger-shop.no deg en rekke forskjellige bildeler. Nå har du muligheten til å få gjort bilen klar til neste sesong, uansett om det skulle være ny bremsevæske eller rensemidler til dekk og felger. Skulle det være nye hjul du trenger finner du dette også for de aller fleste merker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *