Nye reglene for EU-kontrollen

EU-kontrollen – Nye regler

7. april 2015 kommer det nye regler for gjennomføring av periodiske kontroller.

De nye reglene krever sjekk for flere mangler som tidligere ikke ble registrert. Det blir dermed vanskeligere å få et «feilfri»-stempel på bilen enn det det var tidligere, hvis du har feil på bilen.EU-kontrollen 1De største endringene i EU-kontrollen ble innført 31.12.2013. Da ble obligatoriske kontrollpunkter fra EU flettet inn i dagens gjeldende kontrollveiledning. De nye endringene er likevel ikke uten betydning.

– De fleste endringene som trer i kraft i april omhandler tunge kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser, og busser. Den nye kontrollinstruksen for gjennomføring av kontrollene har samme inndeling av kontrollpunkter som EU-direktivet kontrollene bygger på, noe som gjør de enkelte kontrollpunktene mere spesifikke og kan gjøre det enklere å sammenligne kontrollene mellom medlemslandene, forklarer Leif Magne Halvorsen i seksjonen for tilsyn og kontroll i Statens Vegvesen.


De endrede reglene vil likevel ha litt betydning for personbileiere.

– Fra april vil også kontrollseddelen endres. Bileiere får nå bare se de kontrollpunktene hvor kontrollorganet har funnet feil, og ikke lenger liste opp alle punktene som er kontrollert, sier Halvorsen.

Nytt om stikkprøver

Det vil også gjøres stikkprøver av gjennomførte kontroller på en annen måte enn tidligere.

– Hvis bilen din blir valgt ut til en slik stikkprøve etter 7. april, vil du få beskjed om det på kontrollseddelen. Bilen din må da stå hos kontrollorganet til stikkprøven er gjennomført, forklarer han.

Om bilen din blir valgt ut vil kontrollør ankomme innen 30 minutter, for å gjennomgå bilen.

– Ved en stikkprøve sjekker Statens vegvesen både om det er feil på bilen som ikke er anmerket, og om det er anmerket for mange feil. Selve stikkprøven vil ta om lag 30 minutter for vanlige personbiler, sier Halvorsen.EU-kontrollen

Økt sikkerhet
Endringene skulle egentlig tre i kraft 1. januar, men er utsatt til april slik at Vegdirektoratet og bransjen får mere tid til å kvalitetssikre sine løsninger før innføringen av et nytt datasystem.

– Vi har valgt å utsette for å kvalitetssikre løsningene i dette systemet. Det nye systemet vil ha bedre sikkerhet mot juks og svindel, og det er viktig at både dette og tilknyttede systemer er klare, sier seksjonssjef Sonja Lindqvist i Statens vegvesen.

Hun minner om at målet med innføringen av flere kontrollpunkt er økt sikkerhet på veiene.

Kilde: ww.tu.no

Annonser:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *