Sjekk bobilens lufttrykket regelmessig

Sjekk lufttrykket i bobildekk regelmessig!

Bobildekk og dekktrykk

For lavt trykk kan føre til ulykker, økt drivstoffforbruk og feil slitasje. Med riktig lufttrykk får dekkene lengre levetid. Riktig lufttrykk spiller en avgjørende rolle når det gjelder dekkets levetid, bobilens kjøreegenskaper og din sikkerhet og komfort. Lufttrykket er individuelt bestemt for hver bobilmodell av dekk- og bilprodusentene. Sjekk instruksjonsboken, innsiden av bensinlokket, på dørstolpen eller i hanskerommet for å finne korrekt lufttrykk til din bobil.

tirepressure bobildekk

Både for høyt og for lavt lufttrykk reduserer dekkets evne til maksimalt grep. Ikke bare vil dette føre til hurtig eller ujevn slitasje, det vil også ha en vesentlig innflytelse på kjøreegenskapene, som kan være direkte farlig ved kurvekjøring i høy hastighet.

Hvis lufttrykket ikke er høyt nok i forhold til vekten dekkene skal bære, vil temperaturen i dekkene stige grunnet økt fleksing. For høy temperatur kan føre til strukturelle skader på dekket eller at dekket kollapser.

En undersøkelse gjort av bilorganisasjonen FIA (2008) viser at 38% av alle biler i EU kjører med feil lufttrykk. Hver åttende har for lavt lufttrykk, noe som øker risikoen for skader og uhell. FIA opplyser videre at 40 millioner biler med for lavt lufttrykk koster minst 160 milliarder kroner. De belaster miljøet med å forbruke 5,3 milliarder liter unødvendig drivstoff, som gir ekstra CO2 utslipp på 12,3 tonn.

Så sjekk lufttrykket regelmessig, gi ditt lille bidrag til miljøet og din egen lommebok – og selvfølgelig din egen sikkerhet.

Halvparten av alle biler kjører med feil lufttrykk i dekkene. Dette reduserer dekkets levetid kraftig, samt bilens kjøreegenskaper og stabilitet. I tillegg bidrar det til økt drivstofforbruk og dermed økt CO2-utslipp.

– 0.2 bar – 0.4 bar – 0.6 bar
1 % økt
drivstofforbruk
2 % økt
drivstofforbruk
3 % økt
drivstofforbruk
10 %
redusert levetid
30 %
redusert levetid
45 %
redusert levetid

Vår anbefaling:

  • Sjekk lufttrykket hver annen uke og juster hvis nødvendig.
  • Husk at dekk skal sjekkes når de er kalde, ikke rett etter en kjøretur når de er varme.
  • Du bør ha 10% mer luft i vinterdekk enn i sommerdekk. Dette fordi nordiske dekk med skarp skulder og myk gummi er mer ømfintlige for spor i veibanen ved lavt lufttrykk, i tillegg fortetter luft seg i kulde.
  • Glem heller ikke at en fullastet bil krever mer luft i dekkene.
  • Ventilhettene må skrus skikkelig til, siden de skal beskytte ventilen mot vann og skitt og selvfølgelig også mot synkende lufttrykk.
  • Husk også å kontrollere reservehjulet, du vet aldri når du kan få bruk for det. Sjekk også i brukermanualen fra bilfabrikanten om det gis spesiell informasjon for reservedekket

 

Kilde: dekksperten.no

Annonser:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.