Miljøsoner i Tyskland

Miljøoblat for miljøsoner i Tyskland

Alle utenlandske kjøretøyer må kjøpe miljøoblat for miljøsoner i Tyskland! Kjøp miljøoblat før innreise i Tyskland!

For å begrense CO2-utslipp har mange tyske byområder innført miljøavgift for ferdsel i de mest sentrale bysentra. Oblatet (tysk: Umweltplakette) er også påkrevd for turister. Å bryte forbudet kan koste opptil 40 euro, eller 320 kroner i gebyr.

Tre klasser

Miljøsonesystemet klassifiserer bilene etter utslipp.

* Avgassnivå 2: Gamle dieselbiler uten partikkelfilter, (som tilfredsstiller kravene Euro 2 samt Euro 1 med partikkelfilter) får rødt merke.
* Avgassnivå 3: Biler som tilfredsstiller Euro 3-kravene eller Euro 2-kravene og har dieselpartikkelfilter, får gult merke.
* Avgassnivå 4: Biler som tilfredsstiller Euro 4-kravene samt Euro3-kravene dersom bilen har partikkelfilter. Disse får grønt merke.

 Kjøp / info. miljøoblat før innreise i Tyskland! Klikk Her

Pdf. kart. Klikk Link: Miljøsonesystemet klassifiserer Kart

Miljøsoner i Tyskland (Kart)

Miljøsoner i Tyskland

 

Kjøretøy uten miljøoblat har ikke tillatelse til å kjøre gjennom miljøsonen. I Flensburg risikerer man et straffegebyr på 40,00 euro samt en prikk. Dette gjelder selv om kjøretøyet på grunn av utslippsverdiene egentlig skulle hatt lov. Dette gjelder også for alle kjøretøyer som er registrert i utlandet som personbiler, lastebiler og busser uavhengig av om disse benyttes av forretningsreisende eller turister.
Av denne grunn anbefales det at alle sjåfører informerer seg om bruken av miljøoblater og kjøper dem til riktig tid dersom de ønsker å kjøre inn i en av det stadig økende antall miljøsoner som er opprettet etter 01.01.2008.

Dersom du ikke skal kjøre inn i en tysk miljøsone, trenger du heller intet miljømerke på frontruta.

Forordningens bestemmelser innebærer at avgasskravene til personbiler og varebiler (N1) skjerpes fra oktober 2009 (Euro 5) og 2014 (Euro 6) for nye typegodkjeninger av biler, og ett år senere for all registrering av nye typegodkjente biler.Les mer:  Euro 5 og 6 avgasskrav for lette kjøretøy.

Annonser:

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *